Czas i przestrzeń
Na początku mojej przygody z malarstwem interesowała mnie malarska całość obrazu, wpływ światła i koloru jako czynnika konstruującego obraz. Światło, które powoduje kształtowanie się relacji miedzy poszczególnymi elementami kompozycji,abstrakcyjna całość przedmiotów rzeczywistych. Następnie dokonałem podsumowania doświadczeń malarskich, przeanalizowałem kwestie formalne tego typu kreacji artystycznej i doszedłem do wniosku, że muszę im zaprzeczyć, aby zamknąć jedną konwencje i otworzyć nową. Zacząłem malować abstrakcje geometryczne, ponieważ uznałem, że pod względem formalnym ten rodzaj przekazu wizualno-malarskiego leży po drugiej stronie bieguna tego co do tej pory robiłem. Zauważyłem, że w sztuce zachodnioeuropejskiej fascynują mnie obrazy w których występują skrajne środki formalne,jako zestawienie wybrałem późną twórczość Williama Turnera i kwadratowe kompozycje Pieta Mondriana. Wyzwanie artystyczne polegało na tym aby wewnątrz ram obrazu istniały jednolite środki stylistyczne. Aby uzyskać pożądany efekt uznałem, że obrysy portretów, postaci i motywów wewnątrz ram obrazu muszą składać się z linii prostych. Przenikanie motywów poprzez ich nakładanie na siebie i zagęszczanie daje zawsze jednolita formę stylistyczną. Tworząc schematy form realistycznych (ideogramy) poprzez ich zagęszczenie uzyskałem formę abstrakcyjna, objąłem w ten sposób wycinek rzeczywistości jako pojedynczego motywu przechodzącego w wymiar kosmologiczny (mikro i makrokosmos). Powstała w ten sposób uniwersalna zasada jedności w wielości oraz wielości w jedności. Przy małym zagęszczeniu powstaje forma dekoracyjna arabeski albo podziału witrażowego, przy dużym zagęszczeniu kompozycja malarska „all over”.
Robert Olszowski
Obrazy Leonarda da Vinci są przykładem konwencji klasycznej. Obrazy te przedstawiają ludzi. Moje obrazy są przykładem konwencji kwantowej przedstawiają wieczność. Są to dwie skrajnie opozycyjne konwencje.
Robert Olszowski
Najlepszymi obrazami są obrazy abstrakcyjne ponieważ są one źródłem oraz ziarnem kreatywności (wewnętrzna motywacja do działania) zarówno na płaszczyźnie obrazu jak i w życiu.
Robert Olszowski
W sztuce liczy się jakość przekazu, podpis autora i pieniądze.
Robert Olszowski